Nyeri 1 - 2

Nyeri 1

Entiset ja nykyiset partiolaiset voivat kiinnostua Lordi Baden-Powellin museosta Nyerissa. Museoon kuuluu pieni puutarha ja museorakennus, missä on partioliikkeen historiasta kertovaa esineistö ja kirjallisuutta. Partioliikkeen perustaja asui Nyerissä monet vuodet aina kuolemaansa asti vuonna 1941. Hänet ja puolisonsa Olave ovat haudatut museon viereiselle hautausmaalle. Lordi Baden-Powellin hauta on Kenian kansallinen muistomerkki.

Nyeri 2

Nyerissä on Outspan -hotelli, jota aikanaan sanottiin Afrikan parhaaksi hotelliksi. Usean ruokalajin illallista tai lounasta tuskin kannattaa jättää kokeilematta. Hotellin pihalla on Paxtu -bungalow, mitä Lordi Baden-Powell piti asuntonaan ja missä kuullaan lisää partioliikkeen historiasta. Nyerin kaupunkia voi hyvin pitää myös lähtöpaikkana Aberdaren luonnonpuistoon tutustuttaessa (Aberdaren puistosta alempana).

Nyeri 3

Aberdaren luonnonsuojelualueella ehkä kuuluisin paikka on Treetops Lodge hotelli. Tällä hotellilla Prinsessa Elizabethista tuli Kuningatar Elizabeth II hänen isänsä George VI kuollessa 2. kesäkuuta 1953. Toki hotelli ei enää ole puiden runkojen varassa vaan paaluilla, mutta edelleenkin puiden latvusten korkeudella.

Aberdaren luonnonpuistoon matkataan erikseen järjestetyllä kuljetuksella, oppaan ja luontoon tutustumiseen sopivan ajoneuvon kyydissä. Lähtöpaikkana voi sijaita esim. Outspan hotelli tai Abendare Country Club. Luonnonpuiston maasto on jyrkkää ja vaikeakulkuista ja vaatii voimakkaan nelivetoisen auton ja taitavan kuljettajan.

Päivän puistosafarin jälkeen yöksi majoittaudutaan johonkin puistossa sijaitsevista hotelleista. Niissä on mahdollisuus seurata villieläinten saapumista läheiselle juomapaikalle. Seurantaa voi harrastaa läpi yön, tai saapua paikalle erillisen hälytysmerkin kuuluessa omaan huoneeseen. Hälytysmerkin laadusta voi päätellä onko paikalla kenties ”vain tavanomaisia” eläimiä, vai kenties joku erikoisempi vieras.

Nyeri 4

Luonnon ystäville ja golfin harrastajille

Neljäs matkustuskohteemme Nyerissä on sen loistokas Aberdare Country Club. Paikka sijaitsee kauniin Nweiga -kukkulan rinteellä ja tarjoaa upean näköalan läheiseen maisemaan.

Hotelli on avattu vanhaan kotitilaan nimeltään The Steep. Sen omistivat aikoinaan englantilainen pariskunta joka ihastui paikkaan ja päätti muuttaa asumaan Keniaan. Myöhemmin paikka nimettiin uudelleen Aberdere Country Clubiksi ja avattiin vieraille.

Aberdare Country Club tarjoaa matkailijalle unohtumattomia elämyksiä. Clubilla on mm. oma ”luonnonpuisto” jossa voi tutustua villieläimiin, bongata lintuja ja osallistua simpanssikiertueelle. Sen lisäksi on mahdollista osallistua ”Safarille” Aberdaren luonnonpuistoon ja yöpyä safarihotellissa, seuraten yön yli villieläinten saapumista juomapaikalle.

Golfin ystäville on tarjolla rata eläinpuiston yhteydessä! Varmasti unohtumaton kokemus!