Planting Trees in Mathare

Karttakuva Mathare -settlementin alueesta.

Planting Trees in Mathare

Suomi-Kenia Seuran uusi projekti on puiden istuttaminen yhteen Nairobin slummeista, Mathare -settlementiin. Mathare on Nairobin vanhimpia slummialueita, joka on aikanaan syntynyt Mathare -joen laaksoon. Asukkaita, perheitä lapsineen, on kapealla maakaistaleella yli 200 000.

Haluamme perhoset takaisin Mathareen!

Tämä mieleen syöpynyt ja tilannetta hyvin kuvaava lausahdus on yhden kumppanimme ääneen lausutusta unelmasta. Matharen alueen lapset, nuoret, aikuiset ja vanhemmat ansaitsevat raikkaan, luonnonmukaisen asuinympäristön. Ympäristön, jossa on perhosillakin mahdollisuus selviytyä.

Mathare Empire - slummissa syntynyt järjestö

Yhteistyökumppanina projektissamme on järjestö Mathare Empire. Sen jäsenet ovat syntyneet ja asuneet alueella. He tietävät paikallisen elämän karun todellisuuden, mutta haluavat monin tavoin parantaa olosuhteita muun muassa raivaamalla tilaa yhteisille kokoontumistiloille ja järjestämällä musiikkiesityksiä, taidetta ja näyttelyitä slummialueen keskellä. Halu muutokseen on saanut heidät työskentelemään oman visionsa, ihmisarvoisemman elämän tarjoamiseksi alueen asukkaille.

Paranna maa, istuta puu, suojele ja kastele!

Slummin maaperä koostuu pitkälti hajoamattomasta (muovi) jätteestä. Siitä ei löydy tarvittavaa ravinnetta taimen kasvualustaksi. Jokaisen taimen istuttamiseen tarvitaan multaa, rikastuttamaan maa, taimi paikallisten valinnan mukaan ja vettä antamaan kasville kasvumahdollisuus. Jokainen puu alueella luo viihtyisyyttä alueelle ja parantaa sen mikroilmastoa.

Yhteistyöllä eteenpäin

Mathare Empire rakentaa yhteyksiä paikallisten viranomaisten, koulujen, kirkkojen ja yhteisön kesken hankkeen onnistumiseksi. Ymmärryksen lisääminen puiden tuottaman hyvinvoinnin sisäistämiseksi on tärkeää. Taimen istuttaminen on sinänsä tärkeää, mutta yhtä tärkeää on saada tämä ajatus itämään.

Aiempia projektejamme

Planting Trees in Uyoma

Vesitankki Uyomaan

Puiden istutuskokeilut käyttäen hyväksi selluloosa taimitassuja:

- Taita Hills tutkimusaseman (HY) henkilöstön maatiloilla

- Uyoman koululla

- Masenon kylällä

- Mombasan Ukundassa

- Siaya Ng’iyassa

Planting Trees in Uyoma

Suomalainen Ecopulp Oy ( ecopulp.fi ) on lahjoittanut projektia varten 1.000kpl Taimitassu -istutusalustaa (ecopulp.fi/fi/metsanhoito).

Uyoman koulun hallitus on varannut projektiin maa-alaa puiden istuttamiseen. Tarvittavat istutettavat taimet hankitaan paikan päältä Keniasta. Istutettaviksi on valikoitunut Eucalyptus, Mango ja Papaya puun taimet. Ensimmäinen on hyvää materiaalia rakennustarpeisiin ja kaksi viimeistä hedelmien tuottamiseen. Kaikkia näitä voidaan käyttää koulun kehittämiseen tai varojen hankintaan myymällä niitä eteenpäin.

Projektin kesto 2021 - 2022.

Projektilla tuemme Uyoman Mama Terttu Junior School -koulun omavaraisuuden kehittämistä.

Vesitankki Uyomaan

Suomi-Kenia Seura keräsi vuosien 2020-2021 aikana varat Uyoman Mama Terttu Junior School oppilaitoksen vesitankin rakentamiseksi. Tankki valmistui loppuvuodesta 2021. Siihen kerätään luokkahuoneiden katoilta valuva sadevesi koulun talousvetenä käytettäväksi. Tankin tilavuus on noin 20 kuutiometriä.

Vesitankki Uyomaan projektissa seuran yhteistyökumppanina oli Seed ry, joka on koulutukseen keskittynyt avustusjärjestö ja on toiminut koulutuksen edistämiseksi Keniassa jo vuodesta 2007.